Handelsbetingelser

Læs vores handelsbetingelser her

Hvem handler du med?
Du handler med PlanteLys.dk

Hovedkontoret og showroom ligger i Glostrup på adressen:

Plantelys v/SunFlux ApS
Roholmsvej 10K
2620 Albertslund
Danmark

CVR-number: 33772017
E-mail: service [@] plantelys.dk
Tel: +45 43 474 272

Indgåelse af aftale, samt fejl på hjemmesiden og i bestillinger

Den til kunden fremsendte bestillings beskæftigelse er ikke at betragte som en aftale men udelukkende som et tilbud, og der er først indgået en aftale når SunFlux.dk har fremsendt en endelig ordrebeskæftigelse på købet.
Tilbud på Plantelys.dk er rettet mod privatkunder. I forhold til erhvervskunder er der alene tale om en opfordring til at gøre tilbud.

Vi forbeholder os ret til at annullere en handel, hvis der er opgivet forkerte priser på hjemmesiden, da disse er automatisk beregnet. Ligeledes forbeholder Plantelys.dk sig ret til at begrænse antallet af solgte enheder til særlig markedsført pris, da vi altid vil prioritere salg til private.

Mailen der modtages efter at en ordre er gennemført er således alene en kopi af indkøbskurven, og ikke Plantelys.dk’s accept på at handlen gennemføres. I de tilfælde, hvor ordremængden ikke accepteres, vil køber blive kontaktet af kundesupport hurtigst muligt.

Rabatter

Rabatkoder og andre rabatter må ikke bruges på i forvejen nedsatte varer, der tages forbehold for system- og tryk fejl. 

Tilkøbs betingelser

Når man køber på vores shop, tilbyder vi muligheden for at man, efter købet er gennemført, kan foretage tilkøb til sin eksisterende ordre. Dette gøres ved at vælge ’Tilkøb’ på kvitteringssiden. Herefter modtager man en ny ordrebekræftelse med den samlede opdaterede ordre. Denne mulighed er tilgængelig indtil tilkøb-knappen ikke længere er klikbar.

Leveringstider

OBS – Bemærk at leveringstiderne er vejledende i forhold til den leveringstid, den pågældende leverandør har meldt ud til os. Det kan forekomme at enkelte varer er midlertidigt i restordre og derved kan tage lidt længere tid. Specielt for de udenlandske producenter kan dette gøre sig gældende. Vi kontakter dig hurtigst muligt med forventet leveringstid når denne er os tilgængelig.

Køb af varer

Når du har udvalgt de varer du ønsker og har placeret dem i indkøbskurven, skal du udfylde dine personlige informationer så som navn, adresse og betalingsinformationer. Når dette er gjort, vil du modtage en bekræftelse af din bestilling pr. e-mail. Vær opmærksom på, at dette ikke er den endelige faktura.

Så snart betalingen er godkendt og varen er registreret på vort lager, vil du modtage en mail omkring afsendelse af din ordre. I mailen oplyser vi dig om dit personlige pakkenummer, som du altid kan spore. Ligeså vil du vedhæftet i mailen kunne se din kvittering i form af den endelige faktura. PlanteLys ApS trækker først beløbet for dit køb, når varen er afsendt fra vores lager.

Hvis du har yderligere spørgsmål angående køb af varer hos PlanteLys ApS eller ønsker personlig betjening og vejledning, så er du meget velkommen til at kontakte kundeservice på telefon 43 474 272 alle hverdage mellem kl. 8.00 og 15.00, eller skrive til service @ plantelys.dk, så står vi klar til at hjælpe dig.

Betaling

Privatkøb (B2C)

Hos plantelys.dk kan du betale med betalingskort som Dankort, VISA, Mastercard, Maestro, eDankort, VISA Electron, JCB cards, American Express, samt MobiPay og ViaBill.

Beløbet bliver først fratrukket din konto, når varerne afsendes fra vort lager. Alle priser hos plantelys.com er angivet i DKK og er inklusiv 25 % moms. Vi hæver først pengene i det øjeblik vi fakturerer varerne.

Den klassiske Bankoverførsel er også en mulighed, hvor vi afsender varen så snart betalingen er registreret i vores system.

Offentlige institutioner

EDI/EAN fakturering som benyttes i det offentlige er også tilgængeligt. 

Vælg EAN betaling og noter EAN nummeret i kommentarfeltet.

Ved EAN køb for under kr. 500,- (ex moms) kan vi vælge at tillægge et håndterings- og administrationsgebyr på kr. 100,-

Erhvervskunder (B2B)

Erhvervskunder kan købe på Plantelys med kreditkort eller EAN nummer. Dog træder betingelserne som gælder for Handelskøb i kraft. Ved ønske om mængderabat, særlige betalings betingelser eller handelsbetingelser skal de aftales før en købsaftale træder i kraft. Ved ønske om fakturabetaling kan vi kontaktes for en aftale.

Cookies

På Plantelys.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig. Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.

Logstatistik

Vi bruger en logstatistik på Plantelys.dk hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv. Log statistikken anvendes kun med det formål, at optimere Plantelys.dk

Loyalitets program

Vi værdsætter vores kunder dybt og stræber efter at skabe et gensidigt positivt forhold. Med den tilgang introducerer vi et loyalitetsprogram designet til at belønne vores faste kunder.

Når du køber produkter fra os, vil du optjene loyalitetspoint baseret på købets værdi, eksklusiv moms. Disse point akkumuleres på din konto og kan anvendes til at opnå rabatter på fremtidige køb. Det er vigtigt at bemærke, at loyalitetspoint kun kan bruges til køb af varer og ikke kan ombyttes til kontanter.

35 points = 1 kr.  

For hver købt krone (eksklusiv moms) tildeles 1 loyalitetspoint. Når point indløses, omregnes 40 opsparede point til 1 krone i rabat. Bemærk venligst, at loyalitetspoint ikke optjenes på forsendelsesomkostninger.

Vi forbeholder os retten til at lukke kontoen hvis der er tanke om misbrug , ved lukning af en konto vil alle optjente point blive fjernet uden mulighed for genoprettelse af point.

Vi forbeholder retten til at tilpasse loyalitetsprogrammets vilkår, såsom pointværdier og funktionaliteter, eller at ophøre med programmet, alt efter hvad vi finder passende. Skulle vi beslutte at afslutte programmet, vil dette blive meddelt i forvejen.

Vi forbeholder os retten til at lukke loyalitetsprogrammet uden forudgående varsel og kompensation samt udbetaling af points. 

For at deltage i loyalitetsprogrammet er det nødvendigt at oprette en gratis brugerkonto. Dette skridt sikrer, at du kan optjene og anvende dine loyalitetspoint. Husk at logge ind på din konto ved fremtidige køb for at sikre, at du fortsat optjener point. Vær opmærksom på, at point ikke kan tilføjes til din konto retrospektivt, hvis købet er gennemført uden at være logget ind.

Vi ser frem til at bygge et endnu stærkere forhold til dig gennem vores loyalitetsprogram.

Bemærk, at alle ubrugte loyalitetspoint vil blive slettet efter 1 år.

Forsendelse

Vi leverer i hele Danmark og med mindre andet er ønsket sender vi med GLS.

Den forventede leveringstid såfremt varen er på lager i den ønskede farve/variant er typisk 1-5 hverdage ellers er der en forventet leveringstid til vores lager på hvert enkelt produkt. Du vil altid kunne følge din ordre på det link vi har sendt til dig i forbindelse med at afgav din ordre. Såfremt leveringsdatoen ikke kan overholdes vil du modtage en opdatering fra os. Hvis det er en bestillingsvare kan produktionstiden ses i vareteksten og dermed skal dette tillægges den forventede leveringstid.

Ved forsinkelser hos fragt firmaet kan plantelys.dk dog ikke drages til ansvar.

Vi sender alle varer som pakkepost. Dette gør det muligt at spore pakken, hvis der skulle opstå problemer, eller hvis varerne er forsikrede. Visse varer skal sendes ud på en ½palle grundet vægt, størrelse eller skrøbelighed på varen.

Du bedes kontrollere pakkens indhold ved modtagelse og før montering. Hvis dette ikke er sket inden for rimelig tid (2-3 dage) efter modtagelse, kan Plantelys.dk ikke holdes ansvarlig for skader. Samtidig bedes du tjekke for mangler og om det er den korrekte vare. Hvis pakken og/eller indholdet er beskadiget når du modtager det, skal du oprette en reklamation. Her vil du blive vejledt igennem flere trin, hvor du bl.a. skal vedhæfte en række billeder. Din reklamation vil herefter blive håndteret af vores kundeservice. Vi bestræber at løse din reklamation hurtigst muligt. Vi pakker altid varerne ind med største omhu, så risikoen for fragtskader minimeres.

Ved tvist om mangler i leveringer, kan Købelovens mangels regler finde anvendelse. (§8, stk. 1, nr. 14)

Flere bestillinger

Hvis du bestiller af flere omgange samme dag og gerne vil have sendt det købte sammen, kan du på ordre nr. 2, 3 …. vælge afhentning – således spares porto, husk at angiv fakturanummeret for den forsendelse den/de ekstra bestillingerne skal sendes sammen med.

Mangelfuld adresse

VÆR OPMÆRKSOM: Adresselabels udskrives automatisk fra vores system, så det er DIT ansvar at sikre, at adressen eller valget af pakkeshop/udleveringssted er korrekt angivet.

Forsendelser, der returneres til os på grund af forkert adresse eller fordi de ikke bliver afhentet, vil blive refunderet FRATRUKKET forsendelsesomkostningerne! Frø og planter, plantemateriale refunderes IKKE.

Fri Fragt 1000

Køb for minimum 1000 kr. og vi giver dig gratis fragt – ellers koster det fra 47 kr. til Danmark. – Gælder kun til GLS pakkeshops. – Bemærk! der er ikke fri fragt til Danske private adresser, erhvervs adresser, udenlandske adresser, samt Færøerne, Island og Grønland. 

Fortrydelse og Returret

BEMÆRK!!!!!! FRØ, PLANTER, PLANTEMATERIALE ELLER GØDNING TAGES IKKE RETUR 

Hos plantelys.dk yder vi 14 dages fuld returret gældende fra den dag du modtager dine varer.
Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig og original emballage og samtidig uden skader (ingen skrift eller unødvendig brug af tape på original kassen), og få altid en kvittering for afsendelse af din returpakke.

Eneste omkostning du har, når du fortryder, er portoen for at sende varen tilbage til os.
Forkert eller uforsvarlig indpakning vil kunne medføre fragtskader med den konsekvens, at vi afviser kravet, så husk endelig at være omhyggelig. Du er altid velkommen til at kontakte os for råd og vejledning om transporten.

Din ordre skal sendes retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du afholder selv de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.
Du bærer risikoen for varen fra varens levering, og ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind.
Har varen været monteret eller vises der på anden måde tegn på slid, brug og/eller skader forbeholder vi os retten til at afvise at tage den retur.

Varen returneres til:

 SunFlux ApS
 Roholmsvej 10K
 2620 Albertslund 

PlanteLys ApS anbefaler, at varen returneres som pakkepost. På den måde er der mulighed for at spore pakken og det fjerner dermed enhver tvivl om, hvorvidt varen er blevet udleveret til PlanteLys ApS. Yderligere har du mulighed for, at kunne efterlyse pakken såfremt udlevering ikke har fundet sted.

Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder for store, tunge eller på anden vis uhåndterlige produkter, eller hvis det drejer sig om store mængder.

Varer der returneres på efterkrav, eller som sendes uden porto, vil blive nægtet modtaget af Plantelys.

Når vi har modtaget varen og godkendt returneringen, vil vi hurtigst muligt overføre købsbeløbet til din konto i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 21 stk. 3 og 4. Vi tilbagebetaler kun til det kreditkort som varerne er blevet købt med. Dette er for at undgå ulovlig brug af stjålne kreditkort. Har du modtaget varen i gave og dermed ikke indehaver af kortet benyttet under den oprindelige ordre, er det muligt at få pengene overført til et andet kontonummer. Husk i sådanne tilfælde at vedlægge registrerings- og kontonummer til en bankoverførsel. Og husk at gemme din postkvittering som dokumentation for, at varen er afsendt.

BEMÆRK!!!!!! FRØ, PLANTER, PLANTEMATERIALE, GØDNING TAGES IKKE RETUR.

BEMÆRK OGSÅ: Der ydes ikke returret på kundetilpasset produkter, herunder afklippet produkter (fx LED strips, ).

Det skal bemærkes, at det kan være vanskeligt at udøve fortrydelsesretten på levende nyttedyr som rovmider, snyltehvepse og nematoder, eftersom en eventuel returnering praktisk talt kan resultere i, at nyttedyrene dør under processen. Derved kan de ikke betragtes som værende returneret i væsentligt samme stand og mængde. Dette gælder også for planter.

Ikke afhentet vare

Nægtelse af modtagelse eller uafhentede varer betragtes ikke som en gyldig årsag til fortrydelse af købet – kun fortrydelse, der er meddelt skriftligt til os, er gyldige. Ved uafhentede varer eller nægtet modtagelse refunderes kun købsprisen for vare, minus håndterings og ekspeditionsgebyr på 15%. Derudover fratrækker vi også omkostningerne til returforsendelsen. Ved ikke afhentet vare fra Plantelys lager, tager vi 5% af ordrens pris for opbevaring, pr. påbegyndt måned.

Du kan også

Det nye klagesystem samler alle forbrugerklager over vare- og serviceindkøb foretaget online i EU.

Dette betyder at du nu har mulighed for at klage direkte til den europæiske webshop, hvor du har købt en vare eller service, som ikke har levet op til forventningerne.

Det nye klagesystem fungerer på den måde, at forbrugerne indgiver deres klager direkte på ODR-sitet, hvorefter den bliver automatisk oversat til det aktuelle sprog og videresendt til den pågældende webshop. Webshoppen har herefter muligheden for at trykke på en grøn eller rød knap alt efter, om man accepterer klagen eller ej.

Den grønne knap sender klagen til et lokalt forbrugerklagenævn (for webshoppen) uden om domstolssystemet, som vi kender det i Danmark med blandt andet forsikringsklagenævn og teleklagenævn.

Trykker virksomheden derimod på den røde knap, afvises klagen og forbrugeren skal som hidtil rette henvendelse til lokale danske klagenævn eller Forbruger Europa med sin klage på ‘god’, gammeldags facon med mails, telefonopkald og lange ventetider på afgørelsen.

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte kundeservice hos Plantelys ApS. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til følgende:

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal lige her:
– http://ec.europa.eu/odr

Værdiforringelse – Fra e-mærkets guide til udregning

Hvis forbrugeren har brugt varen er det lig med værdiforringelse.
Håndterer forbrugeren varen, udover hvad der normalt er tilladt i en forretning og varens værdi er forringet, har PlanteLys ret til at fratrække denne forringelse fra returbeløbet. Værdiforringelsen beregnes som forskellen mellem varens salgspris og varens markedspris ved salg efter tilbageleveringen.

Markedsprisen skal forstås som varens værdi i detailsalg fra netbutik til forbruger, og ikke ved salg mellem netbutikker, eller mellem forbrugere.

I visse tilfælde har varer, på baggrund af brugen, ikke længere nogen værdi. Du har i disse tilfælde ikke krav på at få købesummen retur.

Emballagen kan spille en rolle for værdiforringelsen
Åbner, beskadiger eller mister du emballagen, kan der være tale om en værdiforringelse. Har emballagen betydning for varens værdi ved gensalg, må prisen for ny emballage fratrækkes.

Reklamationer

Alle varer er omfattet af købelovens regler om 24 måneders reklamationsret. Reklamationsretten betyder, at du som kunde kan klage over fejl og mangler ved varen, som er opstået inden 24 måneder efter købet. Reklamationsretten dækker ikke, når fejl, skader eller slitage opstår på grund af forkert brug, manglende vedligeholdelse eller almindeligt slid.

Reklamationsretten dækker heller ikke plantefrø’s spireevne, gødning, plantemateriale og planter.

Ved reklamation, fejl og mangler eller ved udeblevne leverancer bedes du anvende det link vi har sendt til dig da du placerede din ordre hos os.

Har du spørgsmål til dette, kontakt venligst kundeservice på tlf. 43 474 272 eller service [@] plantelys.dk.

BEMÆRK! Der ydes ikke reklamationsret på FRØ, PLANTER, PLANTEMATERIALE ELLER GØDNING

Vi refunderer rimelige fragtomkostninger

Ved reklamationer betaler vi returfragten, du bedes derfor ikke sende noget retur før vi har godkendt reklamationen. Hvis der fremsendes nogen reklamation til os uden at evt. forsendelse omkostninger er godkendt af os, kan forsendelse omkostningerne ikke kræves godtgjort af Plantelys. 

Varen(e) sendes til:
SunFlux ApS
Roholmsvej 10K
2620 Albertslund
Danmark
*Husk at vedlægge en kopi af din faktura

Handelskøb (B2B)

Hvis du som erhvervskunde fortager et køb, er du underlaget handelskøbsloven og ikke Købeloven.

Ved handelskøb yder vi ikke returret eller reklamationsret på vare- og ydelse køb hos Plantelys. Desuden yder vi heller ikke kompensation for tab fra forsinkelser. Ved ønske om andre købsbetingelser for handelskøb, bedes du kontakte os før du bestiller. 

Plantelys bærer ikke risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse, under leveringen. Såfremt Plantelys gøres ansvarlig for krænkelse af tredjemands rettigheder, er køberen forpligtet til at godtgøre Plantelys alle tab som Plantelys måtte lide i anledning heraf. Såfremt der er mangler ved det leverede, kan køber inden 5 dage efter leveringen kræve afhjælpning eller om levering efter Plantelys’s valg.